برای آن که بتوانیم گله ای را به سلامت نگه داری کنیم اصولی را باید حفظ کنیم که در این جا به آن اشاره خواهیم کرد. اولین اصلی که باید آن را رعایت کنیم بهداشت است. برای نگه داری گله باید به این نکته توجه کرد که خوراک دام و آبی که مصرف می کند باید به اندازه کافی باشد اگر علوفه و اب دام کم یا زیاد باشد می تواند سبب مشکلاتی شود. اگر هم آب را کد و کثیف باشد احتمال بیمار شدن گله را افزایش خواهد داد. ما در این مقاله در رابطه با نحوه حفظ سلامک گله و دام در برابر انواع بیماری ها در کنار شما هستیم تا پایان با ما هراه باشید.

حفظ سلامت گله

جهت حفظ سلامت گله باید دام در فضایی باشد که تهویه مناسبی دارد و نور کافی به آن ها برسد زیرا نور می تواند برای رشد دام بسیار مهم باشد. نکته دیگر این است که بستر دام باید خشک و تمیز باشد. سلامت دام باید به طور مداوم بررسی شود و در صورتی که علائم بیماری در گله مشخص شد به درمان آن بپردازید.

خریداری کردن گوسفند تازه

زمانی که قصد خرید گوسفند زنده تازه را دارید باید از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. دام تازه خریداری شده را وارد گله نکنید زیرا می تواند دیگر گوسفندان را مبتلا کند. مصرف داروهای ضد کرمی برای گوسفندانی که به تازگی خریداری کرده اید الزامی است.

البته این دارو تنها دارویی نیست که برای دام تازه باید استفاده کنید. از اسپری سم در روز اول حتما استفاده کنید. دامی را که خریداری می کنید سابقه واکسیناسیون آن را هم بپرسید و روند واکسیناسیون را به هیچ وجه متوقف نکنید. هنگامی که تعدادی از گوسفندان علائم بیماری دارند در اسرع وقت آن ها را از گله جدا کنید که باعث شیوع بیماری نشوند.

به این نکته توجه کنید گوسفندی که به تازگی خریده اید تا حداقل یک شبانه روز نباید به گله وارد شود.

واکسن دام

جهت حفظ سلامت گله واکسیناسیون دام از مهم ترین عواملی است که سلامت دام و گله به آن بستگی دارد و اگر رعایت نشود سبب بروز بیماری در بین همه ی گله می شود و ممکن است جان دام ها را به خطر بی اندازد و در مواردی هم هزینه درمان آن ها بسیار زیاد خواهد شد.

با توجه به مطالب فوق باید به این موضوع دقت کنید که برنامه واکسن گله به طور دقیق پیگیری شود. هنگامی که به طور اتفاقی شاهد تلف شدن گوسفندی هستید کاملا عادی و طبیعی با آن برخورد نکنید، برای آن که بدانید علت بیماری و تلف شدن حیوان چیست از علم کالبد شکافی کمک بگیرید و به روشن شدن قضیه کمک کنید. این امر باعث جلوگیری از اتلاف دام های دیگر می شود.

معمولا دامدارن علوفه و خواراک دام به به صورت انبوه تهیه می کنند و آن را انبار می کنند. برای نگه داری و انبار علوفه شرایط ویژه ای وجود دارد. علوفه ها باید به گونه ای نگه داشته شوند که حشرات و حیوانات موذی مانند موش یا حتی گربه به آن ها دسترسی نداشته باشند زیرا سبب بروز بیماری در دام خواهد شد. همچنین دقت کافی داشته باشید که این علوفه و خوراک هرگز کپک نزند،کپک می تواند برای دام بسیار خطرناک باشد و گوسفند را بیمار کند.

منبع:لایوشیپ پاک