هتر است که با انواع بیماری های مختلف دامی آشنا شوید چرا که یکی از دلایلی که  باعث نابودی و از بین رفتن بسیاری از گوسفندان و دام­ها می شود نداشتن آگاهی و اطلاعات کافی درباره بیماری های دامی، می باشد.

از جمله بیماری هایی که بسیاری از گوسفندان و دام­ها به آن مبتلا می شوند بیماری هیدتیدوز می باشد.

هیداتیدوز در گوسفند و گوساله

بیماری هیداتیدوز یکی از بیماری های دامی است، که باعث ایجاد مشکلاتی در دام می شود. بیماری هیداتیدوز یک نوع بیماری می باشد که در بین انسان ها و دام به صورت مشترک ایجاد می شود.

در واقع اگر گوسفندان و دام­ دچار این بیماری شوند ممکن است از طریق آن ها برخی از افراد نیز به بیماری هیداتیدوز مبتلا می شوند اما اگر بیماری هیداتیدوز در بین گوسفندان و دام­ها درمان شود دیگر به انسان ها منتقل نمی شود. بیماری هیداتیدوز بر اثر وجود کرم های پهن بند بند، بوجود می آید.

این کرم های پهن اگر به بدن گوسفندان یا انسان نفوذ کنند، در نواحی ریه و کبد باعث ایجاد کیست های خطرناکی می شوند. شایان به ذکر است که اگر بیماری هیداتیدوز به موقع درمان نشود و از پیشرفت این بیماری در بدن گوسفندان جلوگیری نشود این کیست ها درقسمت های دیگر بدن گوسفند از جمله قلب و مغز او تشکیل می شوند.

با پیشرفت این کیست ها در مغز و قلب  گوسفند ، بیماری بسیار شدید می شود که در نتیجه باعث از بین رفتن گوسفند و دام می گردد.

 

در این رابطه بخوانید:

گوسفند زنده

قیمت بره زنده

دام زنده

پیشگیری از هیداتیدوز در گوسفند و گوساله

پیشگیری از بیمارهای مختلف در گوسفندان و دام ها از جمله بیماری هیداتیدوز برای دامداران، بسیار مهم می باشد چرا که با افزایش قیمت روز افزون گوسفند زنده اگر دامدار نکات لازم را در پیشگیری بیماری ها رعایت نکند ممکن است گوسفندان و دام های خود را از دست بدهد که از این رو دچار خسارت و ضرر بسیاری می شود.

همان طور که گفته شد کرم پهن بند بند عامل اصلی در بوجود آمدن بیماری هیداتیدوز است. این کرم در نوع بزرگ خود در داخل روده برخی حیوانات همچون سگ یافت می شود.

شکل ظاهری این نوع کرم به این صورت می باشد که بند های ابتدایی کوچک تر و به نوعی نابالغ می باشند اما بند های پایین تر دارای ضخامت بیشتری هستند که در واقع دیگر آن ها به بلوغ رسیده اند.

این بند های بزرگ تر یا همان انگل ها بعد از هر بار مدفوع گوسفند، از بدن او خارج می شوند و ممکن است در مسیر و یا روی خوراک گوسفندان و دام قرار بگیرد از این رو موجب ایجاد آلودگی در تغذیه دام و حتی دیگر موجودات می شود.

وقتی این انگل ها از طریق مدفوع از بدن گوسفندان و دام خارج شود و به دنبال میزبان جدید می گردند تا به بدن او نفوذ کنند. یکی از روش هایی که این انگل ها به بدن دام و یا حتی انسان وارد می شوند و موجب ایجاد بیماری هیداتیدوز در بدن او می شود استفاده کردن از سبزیجات و یا خوراک آلوده ای می باشد که  این انگل ها روی آن قرار دارند.

با مصرف خوراک آلوده این انگل به بدن گوسفندان نفوذ می کند در نتیجه باعث ایجاد کیست های بیماری  زا، می شوند. بیماری هیداتیدوز کاملا قابل پیشگری می باشد. برای پیشگری از بیماری هیداتیدوز در گوسفندان و دام روش های گوناگونی وجود دارد.

از جمله این راه های پیشگیری می توان به عدم وجود سگ های فاقد واکسن های مخصوص که این بیماری مستقیما از بدن آن ها بوجود می آید اشاره داشت.

  • استفاده کردن از خوراک کاملا بهداشتی و سبزیجات تمیز همراه با آب پاک و فاقد هر گونه آلودگی
  • و یا در صورت استفاده از سگ در این محیط ها حتما از سگ های واکسیناسیون شده استفاده شود.

اگر در مکان های نگه داری دام، ذبح  گوسفند صورت می گیرد باید توجه داشته باشید که این روش با اصول بهداشتی انجام شود.

منبع:لایوشیپ پاک